A világ első „full-flex” gyárát építi Kecskeméten a Mercedes-Benz - VIDEÓ RIPORT

A világ első „full-flex” gyárát építi Kecskeméten a Mercedes-Benz - VIDEÓ RIPORT

Markus Schaefer, Member of the Divisional Board of Mercedes-Benz Cars, Production and Supply Chain Management

Minden idők legnagyobb magyarországi zöldmezős beruházásával egymilliárd euró, vagyis több mint 310 milliárd forint értékben építi meg második gyárát a Mercedes-Benz Kecskeméten. Az új üzemben úgynevezett „full-flex", vagyis rugalmas termelési rendszerben, különböző jármű-architektúrájú és meghajtású modellek gyártását valósítják meg. A 2500 munkahelyet teremtő, rekordmértékű újrabefektetés azt mutatja, hogy a Mercedes-Benz megtalálta számításait Magyarországon, és tovább erősíti a kecskeméti gyártóegység szerepét globális termelési láncában. A Nemzeti Befektetési Ügynökség (HIPA) átfogó szakmai támogatásával megvalósuló projekt keretében a német prémium autógyártó a teljesen digitalizált, papírmentes gyártást megvalósító „Factory 56" rendszerét is először valósítja meg egy teljes telephelyre kiterjesztve.

Egymilliárd eurós beruházás keretében Magyarországon épül fel a Mercedes-Benz Cars világméretű termelési hálózatának első „full-flex" gyára. Ebben rugalmasan, egyazon gyártósoron állíthatóak elő a legkülönbözőbb jármű-architektúrájú modellek az elsőkerék-meghajtású kompakt autóktól a hátsókerék-meghajtású limuzinon át a legkülönbözőbb hajtáslánccal rendelkező járművekig, a belsőégésű motorral szerelttől a hibrid és elektromos autókat is beleértve.

A jövő követelményeinek megfelelő új présüzem, a karosszériaüzem, a felületkezelés és egy új, rugalmas összeszerelési rendszer az Ipar 4.0 jegyében a jármű típusától és meghajtási formájától függetlenül teremti meg a rugalmas gyártás előfeltételeit. A karosszériaüzem kiváló példa a koncepcióra: az egyes állomások rugalmasan kombinálhatók egymással, így egy-egy gyártósor különböző termékeit egyidejűleg lehet előállítani, amihez jelenleg több speciális gyártósorra van szükség. A rendszerbe modern logisztikai koncepciók is integrálódnak. Az új gyártáselőkészítő zónákban a legmodernebb „pick-by-light" (cikkszámon alapuló) vagy „pick-by-voice" (hangalapú) technológiákat alkalmazzák.

A német prémium gyártó második kecskeméti üzeme lesz az első, teljes egészében a Mercedes-Benz februárban bemutatott „Factory 56" koncepció mentén épülő egysége, amelyben a legmodernebb, az Ipar 4.0 szellemében kialakított gyártási technológiákat alkalmaznak majd, ami teljes mértékben digitalizált, papírmentes, megújuló energiaforrásokon alapuló CO2 semleges termelést eredményez. Mivel mindegyik gyáregység – a présüzemtől az összeszerelő üzemig – újonnan épül fel, a teljes folyamatlánc optimálisan összehangolható. A munkatársak mindennapi munkáját az ergonomikus kialakítású munka- és pihenőterületek mellett tabletek, kézi elektromos eszközök, okostelefonok és okosórák is segítik.

Az első kecskeméti Mercedes-Benz gyár mintegy négyezer munkatársat foglalkoztat, akik 2017-ben több mint 190 000 Mercedes-Benz kompakt autót állítottak elő. Az üzem indulásakor 2012-ben először a Mercedes-Benz B-osztály gyártása indult meg, Ezt követte 2013-ban a négyajtós kompakt CLA kupé, majd 2015-ben a CLA Shooting Brake, amely modelleket azóta is kizárólag Kecskemétről szállítják a világ minden pontjára. 2018 májusa óta az új A-osztály egészíti ki a magyar gyártóhelyszín termékpalettáját.

A második gyárhoz kapcsolódó, 2016 nyarán meghozott befektetői döntésnél a kecskeméti telephely mellett szólt, hogy mind kormányzati, mind helyi szinten az együttműködés kitűnő. A beruházás során a befektető és a kormányzat közötti kapcsolattartásban a HIPA feladata a többéves megvalósulási folyamat sikeres koordinálása és támogatása. A jelentős infrastrukturális fejlesztéseket is generáló projekt eredményeként várhatóan az évtized végén megindul a termelés.