Elkészült a zalaegerszegi járműipari tesztpálya első üteme - VIDEÓRIPORT

Elkészült a zalaegerszegi járműipari tesztpálya első üteme - VIDEÓRIPORT

Elkészült a zalaegerszegi járműipari tesztpálya első üteme

Alig egy évvel az alapkőletételt követően már be is fejeződött a ZalaZone komplex járműipari próbapálya építésének első modulja. A fogadóépület, a tesztpálya-használók bázisaként szolgáló technikai épület, a dinamikai felület, a kezelhetőségi pálya, valamint a fékek vizsgálatára alkalmas, nyolc különböző útfelületet imitáló pályaszakasz mellett elkészült a smart city, vagyis okosváros első öthektáros területe is, ahol a városi forgalom körülményeit lehet szimulálni. A második ütem, ezáltal a teljes projekt 2020-ra készül el.

A Zalaegerszeg határában 265 hektáros területen elterülő ZalaZone járműipari tesztpálya régiós, sőt európai jelentőségű beruházás, hiszen egy ilyen komplexitású, független próbapálya az egész kontinensen egyedülállónak számít. A projekt további különlegessége, hogy a hagyományos meghajtású és irányítású járművek mellett önvezető, valamint elektromos hajtású gépkocsik tesztelésére egyaránt lehetőséget biztosít. A fejlesztés további érdekessége, hogy a zárt szimulációs környezeten túl, Ausztriával és Szlovéniával megállapodva határon átnyúló tesztutakat is biztosítanak a fejlesztőknek, így az autókat a határt keresztező infrastruktúrában is vizsgálhatják.

A tesztpálya első ütemének ünnepélyes átadásán Magyarországon először mutattak be különböző manővereket 5G hálózaton kommunikáló önvezető járművekkel, egy valós körülményeket szimuláló környezetben. A Magyar Telekom, a T-Systems Magyarország, az Ericsson Magyarország, a Vodafone, a Budapesti Műszaki Egyetem, az iMar Navigation mellett technológiai bemutatót tartott többek között a thyssenkrupp és a Knorr-Bremse is. Az esemény zárásaként együttműködési megállapodást kötött a ZalaZone és hazánkban mérnöki központot működtető osztrák AVL.

Zalaegerszeg jelentősége folyamatosan növekszik, hiszen az épülő komplex, hagyományos és önvezető autók tesztelésére egyaránt alkalmas járműipari tesztpályához – Európában egyedülálló módon – csatlakozik majd az okosútként is működő új M76-os. Az úttestbe integrált napelemek biztosítják majd az elektronikus táblák és a lámpák energiaigényét, vezeték nélkül tölthetik az ott elhaladó elektromos autókat, de a tesztút 260 kilométeres sebességű haladásra is alkalmas lesz. Ezen túlmenően az ipari park közelében intermodális, kikötői és vasúti kapcsolattal rendelkező konténerterminál is létesül. Az építkezésekkel párhuzamosan üzemelik be a városban és környékén az 5G hálózatot, amely a járművek és a smart city hálózat gyors és hatékony kommunikációját teszi lehetővé.