Magyarország a vezető ülésben az elektromos jövő felé vezető úton

Magyarország a vezető ülésben az elektromos jövő felé vezető úton

automotive group

A magyarországi autóipar rohamos tempóban alakul át az iparág elektromos meghajtásra való átállása közepette. A HIPA 2022. évi Járműipari konferenciáján elismert szakértők és a hazánkban működő autóipari OEM-ek magas rangú vezetői osztották meg gondolataikat arról, hogyan készülnek helytállni egy olyan világban, ahol kéz a kézben jár az e-mobilitás, az önvezetés és a fenntarthatóság, a tétek pedig minden eddiginél nagyobbak. 

A közelmúlt nem volt egy sétagalopp, és a jelen sem tűnik sokkal egyszerűbbnek a járműipari szereplők számára. A pandémia okozta problémákon azonban sikerült úrrá lenni, elbocsátásokra nem került sor, és végeredményben a válságot mindenki inkább a fejlődés szolgálatába állította, hogy lehetőség szerint még erősebben jöjjön ki belőle. Erre a következtetésre jutottak az Audi, a BMW, a Jaguar Land Rover, a Mercedes, az Opel és a Suzuki magas rangú vezetői a HIPA idei Járműipari konferenciáján. Ezek szerint tehát a jelenkor bajkeverői − úgy mint a lezárások, a csiphiány, a háború, az ellátási lánc problémák és az infláció – ugyan képesek megnehezíteni a mindennapokat, de nem olyan mértékben, hogy azt ne lehetne kezelni.

auto conf1

A járműipari szereplők állták a sarat a közelmúlt nehézségei közepette és készen állnak az e-forradalomhoz való alkalmazkodásra

Mindez zene a magyar füleknek, hiszen az iparág stratégiai fontossággal bír a gazdaság számára. Ahogy a HIPA vezérigazgatója, Ésik Róbert köszöntőjében rámutatott, több, mint 700 vállalat aktív az ágazatban, amely 150.000 feletti számú embert alkalmaz és a teljes kivitel 17%-át adja. A 2014-2021 közötti időszakban csak a HIPA 176 kiemelt járműipari beruházást hozott tető alá mintegy 9,6 milliárd euró értékben, amelyek 40.000 munkahelyet hoztak létre.

ésik róbert

Ésik Róbert, a HIPA vezérigazgatója a szektor gazdaságban betöltött szerepét hangsúlyozta

Noha a német dominancia továbbra is egyértelmű, az ázsiai cégek egyre nagyobb szerepet játszanak különösen az akkumulátor-gyártással kapcsolatos beruházások tekintetében,

– mondta Ésik Róbert.

Márpedig a jövő elektromos, így azok az országok lesznek nyeregben, amelyek komoly akkumulátor gyártókapacitásokat építenek ki. Magyarország mindenképpen ebbe a körbe tartozhat, tekintettel arra, hogy az előrejelzések szerint 2025-re 150 GWh kapacitással bír majd. A vezető autógyártók érthető módon szintén gőzerővel készülnek az e-transzformációra. Alfons Dintner, az AUDI Hungaria igazgatósági elnökének szavai szerint a vállalat beruházásai 40%-át fordítja az e-mobilitásra, amely egyenlő a jövővel. A cég egyben újradefiniálta a KPI rövidítést „Keep People Inspired”-ra.

dintner

Az Audi Hungaria igazgatósági elnöke, Alfons Dintner (jobbra) rekordévről számolhatott be a 2021-es számok alapján

Egy hosszú távú stratégia önmagában alkalmas a motiváció fenntartására

– szolgált magyarázattal Alfons Dintner.

A BMW még tovább megy, amikor azon elvárásoknak való megfelelésről van szó, amelyek az elektromos meghajtásra átállással kapcsolatosak. A vállalat ugyanis első olyan gyárát építi, amely kizárólag elektromos üzemű autókat, azaz a Neue Klassét állítja majd elő.

Az elmúlt két évet arra használtuk, hogy újragondoljuk a gyártási szisztémánkat. Ennek megfelelően a BMW iFactory stratégiát hajtjuk végre, amely hatékony, zöld és digitális

– mondta Jochen Lorenzen, a BMW Manufacturing Hungary pénzügyi igazgatója és debreceni gyár üzemfejlesztésért felelős elnökhelyettese.

lorenzen

Nem mindennapi vállalkozás új autóhoz új gyárat építeni, mondta el Jochen Lorenzen a debreceni gyárra utalva, amely a teljesen elektromos meghajtású Neue Klassét fogja gyártani

Magyarországon mindazonáltal a Mercedes jött ki az első teljesen elektromos modellel. Sőt, az EQB gyártása mára teljes kapacitással zajlik, ami többek között egy teljesen új karosszéria-gyártó csarnok megépítését követelte meg. 

Az ’Elektromosat mindenekelőtt’ elvről váltottunk a ’Csakis elektromosat’ koncepcióra, így 2025-től már kizárólag ilyen hajtású gépkocsi gördül majd le a szalagjainkról

– tette hozzá Christian Wolff, a Mercedes Benz Manufacturing Hungary vezérigazgatója. 

A Suzuki szintén meglovagolja az e-hullámot: az első hibrid modelljük 2020-ban készült el Esztergomban, és 2025-ben tervezik kihozni ez első teljesen elektromos autójukat. Dr. Urbán László, a Magyar Suzuki ügyvezető-helyettese azt is kiemelte, hogy elkötelezettek a zöldítés iránt, ami az emissziók három éven belül történő 30%-os csökkentésében ölt testet. Mesics Olívia, az Opel Szentgotthárd gyárigazgatója egyetértett, hogy mindenkinek folyamatosan dolgoznia kell a fenntarthatóság javítását célzó lehetőségeken, amely tényező immár az üzleti stratégia megkerülhetetlen eleme. Elég arra gondolni, hogy a BMW debreceni gyára már teljesen karbonsemleges lesz, a Mercedesnél pedig minden egyes autó mindössze 300 g (!!) nem újrahasznosított anyagot tartalmaz. 

wolff

A kecskeméti csapatnak 12 hónapja volt, hogy nulláról elinduljon a Mercedes EQB gyártása, emlékeztetett Chrisitian Wolff (jobbra)

Ami a jövőt illeti, Nevijo Mance, a Jaguar Land Rover Hungary mérnöki központjának igazgatója és a „HIPA Local Partnership Award” 2021-es nyertese úgy véli, hogy a hosszú távú sikerhez magas fokú alkalmazkodóképességre lesz szükség. A JLR mérnöki csapata is éppen az ennek megvalósítására szolgáló újításokon dolgozik. 

Kapcsolják be az öveket, mert mi még csak most kezdünk belelendülni!

– mondta Nevijo Mance. 

nevijo mance

Amikor Magyarország mellett döntöttünk, soha nem a kedvezőbb munkabér-költségek, hanem a minőség volt a fő szempont, mondta Nevijo Mance

Az e-mobilitás terén hatalmas a globális verseny a kulcspozíciók megszerzéséért, ahol az akkumulátor kapacitások különös fontossággal bírnak. A Samsung SDI 2000 óta 19 milliárd cellát gyártott, és ahogy Dr. Michael Bramberger, a Samsung SDI Europe marketingért és termékmenedzsmentért felelős alelnöke rámutatott, az akkumulátorok által tárol energia iránti globális éhséget az energiasűrűség fokozásával lehet csillapítani. A felmentő sereg a Samsung által fejlesztett új generációs All Solid Battery (ASB) képében jöhet el, amely a várakozások szerint az évtized második felére felváltja a jelenlegi lítium-ion típust.

bramberger

Michael Bramberger annak fontosságáról beszélt, hogy növelni kell az akkumulátorok energiasűrűségét

Mivel az elektromobilitás egy visszafordíthatatlan trend, az akkumulátor piac növekedési rátája biztosan felfelé ível majd.

A fejlettebb technológia elengedhetetlen az egy töltéssel megtehető távolság, a töltési sebesség, a költséghatékonyság és a biztonság javításához, mint ahogy hatalmas tömeggyártási kapacitásokra is szükség lesz ahhoz, hogy az akkumulátorokat magas minőségben és  nagy volumenben lehessen előállítani

– tette hozzá Michael Bramberger.  

Magyarország a ZalaZone tesztpályának köszönhetően immár a járműtesztelés központjává is vált, emelte ki Hamar Zoltán, a ZalaZone ügyvezetője. A létesítmény által nyújtott széles körű szolgáltatások ideális körülményeket biztosítanak a különböző járműipari szereplők számára, hogy a legtöbbet hozhassák ki az olyan megatrendekből, mint a fenntartható mobilitás és az autonóm mobilitási megoldások.

Az ország a teljes globális járműipari ökoszisztémát vonzza közúti tesztelési lehetőségekkel, a legmodernebb, 5G-vel felszerelt kutatási infrastruktúrával ellátott tesztpályákkal, valamint nagyszerűen képzett mérnökök sokaságával

– mutatott rá Hamar Zoltán, aki hozzátette, hogy a ZalaZone okos városi környezete a járműtesztelés  terén is lehetőségek egész tárházát kínálja. A ZalaZone területén folyamatos fejlesztések lesznek a workshopok kiterjesztésével, valamint még több terephez kötődő elemmel, ami tovább növelheti az érdeklődést, és Magyarországot hosszú időre a vezető ülésben tarthatja egy elektromos és autonóm jövőbe vezető úton. 

ZalaZONE