Új dimenzióba lép a magyar járműipar - VIDEÓ

Új dimenzióba lép a magyar járműipar - VIDEÓ

2018. 03. 02.

Péter Szijjártó, Minister of Foreign Affairs and Trade

A magyarországi járműipari ágazat legjelentősebb hazai és nemzetközi szereplői, valamint a kormányzat képviselői idén már ötödik alkalommal ültek egy asztalhoz a Nemzeti Befektetési Ügynökség (HIPA) szervezésében, a Járműipari konferencia 2018 keretében. A rendezvény célja a jövőbeli ágazati trendek, valamint az ebből adódó kihívások és fejlődési irányok megvitatása, mind globális, mind pedig régiós szempontból. A járműipar a magyar gazdaság gerincoszlopaként a feldolgozóipari termelés közel harmadát biztosítja, de a folyamatosan megjelenő új technológiáknak köszönhetően kiemelkedő mértékben járul hozzá a magasabb hozzáadott értékű gyártás és új technológiák hazánkban telepítéséhez.

A járműipar Magyarországon közel 120 éves hagyománnyal rendelkezik, a magyar szakértelem, produktivitás és kreativitás, a kedvező földrajzi elhelyezkedés, illetve a versenyképes gyártási költségek és a több mint 700 autóipari beszállító vállalkozás eredményeként Magyarország Európa egyik legvonzóbb autóipari lokációjává fejlődött. A már jelenlévő vállalatok folyamatosan bővítik hazai tevékenységüket, ez a befektetői bizalom pedig kiváló referenciát jelent a régióban járműipari kapacitások kiépítését tervező piaci szereplőkkel való tárgyalások során.

A fokozódó beruházási kedvet mutatja, hogy a Nemzeti Befektetési Ügynökség (HIPA) által 2014 és 2017 között sikeresen végigtárgyalt mintegy 300 projekt között 91 járműipari beruházást találhatunk összesen 5,1 milliárd euró értékű működő tőke érkezik hazánkba, és több mint 22 000 új munkahely létesül a következő években. Ha azonban nem csak a közvetlen, de a közvetett hatásokat is tekintjük, a kiterjedt és rendkívül komplex magyar beszállítói hálózat számra ez további fejlesztéseket, kapacitásbővítéseket, valamint munkahelyek ezreit jelent. Mindezek eredményeként a magyar járműipar termelési értéke 2017-ben először lépte át a 8000 milliárd forintos határt.

A járműipar esetében további fontos tendencia, hogy Magyarország már nem egyszerű gyártási helyszínként szerepel az ágazati döntéshozók fejében, hiszen a globális trendeknek megfelelően az elektromobilitás és az önvezető autók gyártása és fejlesztése modern technológiát, valamint a technológiát kezelni képes szakembereket és mérnököket igényel. Ezen a két területen Magyarország már most is kiváló termelési és kutatás-fejlesztési referenciákkal rendelkezik, hiszen a közelmúltban jelentős német és ázsiai partnerek döntöttek magyarországi K+F kapacitások létesítése mellett, ezzel támogatva hazánk előrelépést a „Made in Hungary" időszakából az „Invented in Hungary" korszakába.

Ezen folyamatokat tovább támogatják olyan infrastrukturális beruházások, mint a Zalaegerszegen épülő komplex, hagyományos és önvezető autók tesztelésére egyaránt alkalmas járműipari tesztpálya, melynek első üteme még 2018-ban átadásra kerül. Az építkezéssel párhuzamosan üzemelik be a városban és környékén az 5G hálózatot, mely a járművek és a smart city hálózat kommunikációját teszi lehetővé.

A HIPA által életre hívott konferencia lehetőséget a nemzetközi integrátorok, a hazai beszállítók, a kormányzati döntéshozók, valamint a kapcsolódó szervezetek és oktatási intézmények közötti kapcsolat és párbeszéd erősítésére. Az első panelbeszélgetésen a magyar járműipar legjelentősebb szereplői, az Audi, a Mercedes, az Opel, a Suzuki, valamint a Bosch és a Continental képviselői megvitatták a közeljövő várható kihívásait, mind globális tekintetben, mind pedig a hazai operációt érintően. A második beszélgetés témáját a magyar autóipar lehetséges fejlődési irányai adták, ágazati szakértők és piaci szereplők osztották meg gondolataikat a hazai trendek kapcsán.